Земельна реформа: що зміниться з 1 липня 2021 року

Дата: 12.07.2021 13:22
Кількість переглядів: 684

Фото без опису

З 1 липня відбулось відкриття ринку сільгоспземель. Експерти роблять прогнози, противники намагаються внести свої зауваження у законодавство, держава робить впевнені кроки назустріч невідворотному. Для фермерів земельна реформа несе чимало позитивних змін, утім, породжує безліч питань. Розбираємося, як діяти фермерами після відкриття ринку та які нові можливості перед ними відкриває земельна реформа.

Найбільшою загрозою дрібні та середні фермери вважають конкурування із великими агрохолдингами. Так, через лякалки противників земельної реформи, фермери хвилюються, що договори оренди із землевласниками будуть розірвані достроково, адже кращий матеріальний стан дозволяє великому бізнесу пропонувати вищу ціну. Між тим, законодавчий пакет реформи спрямований на те, щоб мінімізувати цей ризик. Саме тому, наприклад, за орендарями закріплене переважне право на викуп орендованої земельної ділянки. До того ж, держава пропонує різні фінансові інструменти, як-от здешевлення кредитів на купівлю землі шляхом використання коштів Фонду часткового гарантування кредитів.

Тож, що варто робити фермерам після відкриття ринку землі?

ПЕРЕГЛЯНУТИ ДОГОВОРИ ОРЕНДИ

Фермерам необхідно вже зараз передивитися термін дії наявних договорів оренди. Зовсім скоро такої можливості вже не буде, натомість усілякі невизначеності у договорах спричиняють підґрунтя для маніпуляцій з боку орендодавців.

РЕАЛІЗУВАТИ ПЕРЕВАЖНЕ ПРАВО НА КУПІВЛЮ ЧИ ОРЕНДУ ДІЛЯНКИ

Земельна реформа передбачає, що фермер, який давно використовує певні земельні ділянки, має першочергове право на їх придбання. Жоден агрохолдинг не зможе викупити ділянку у землевласника без згоди орендаря.

ПІДГОТУВАТИСЯ ДО СКЛАДАННЯ ДОГОВОРУ КУПІВЛІ-ПРОДАЖУ

Якщо ж фермер вирішує придбати земельну ділянку, яку орендує, перше, на що варто звернути увагу – це дотримання усіх істотних умов договору купівлі-продажу землі.  Це, зокрема, зазначення кадастрового номера, цільового призначення, складу угідь, наявних обмежень тощо. Наприклад, фермер, який використовує земельну ділянку без кадастрового номера, може зіткнутися із ситуацією, коли він обробляє чужу землю. Інспектор з контролю за дотриманням земельного законодавства допоможе виявити такі ситуації.

ЗРОБИТИ ЛЕГАЛІЗАЦІЮ НАДХОДЖЕНЬ

Враховуючи те, що розрахунок за земельні ділянки буде проводитися виключно у безготівковій формі, усім потенційним покупцям необхідно розкрити джерело своїх доходів. Детінізація економіки – іще один важливий ефект земельної реформи.

КОРИСТУВАТИСЯ ФІНАНСОВИМИ ІНСТРУМЕНТАМИ

Для малих та середніх агробізнесів вартість обслуговування позик не є проблемою. Навіть якщо у фермера в обробці лише 100 га зернових культур, маржа виходить набагато вищою, ніж в європейських країнах з 500 га. При цьому, як показує дослідження Міжнародної фінансової корпорації 2018 року, банки мають кредитні ресурси для потреб малих та середніх аграріїв. Фінансові інструменти допоможуть модернізувати виробництво, а отже, зробити свій бізнес ще більш маржинальним.

ПЕРЕСТАТИ ВІРИТИ МІФАМ

За даними видання «Агрополіт», по всій Україні частка малих сімейних ферм (в обробці яких знаходиться понад 100 га землі) становить майже 48 тис., а обробляють вони понад 4,4 млн га земель. Малі та середні фермери оброблять 9 із 10 гектарів землі, у той час, як великі агрохолдинги обробляють лише кожен 10-й гектар української сільськогосподарської землі. Тобто у малих та середніх фермерів набагато кращий потенціал. До того ж, до 2024 року на придбання землі діятиме обмеження – її зможуть купити тільки фізичні особи з обмеженням до 100 га в одні руки, і тільки із 2024-го на ринок вийдуть юридичні особи. Для них також діятимуть обмеження – до 10 тис. га, що за площею дорівнює лише 0,5% середнього розміру території області.

Міф про те, що агрохолдинги все скуплять втрачає свою актуальність –  ризики монополізації заздалегідь мінімізовані. За прогнозами експертів, саме середні фермери матимуть найбільше земельних ділянок у своїй власності.

Отже, прийняття Закону безумовно є першим кроком у реформуванні ринку с/г землі. Визначена поетапність запуску обігу ринку землі дає всім його учасникам додатковий час для належної підготовки до нього. Поряд з цим, оренда землі не змінює свого статусу в разі зміни власника землі, тому прогнозовано залишиться пріоритетним інструментом на аграрному ринку.

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Створення нового проекту

Ви можете вказати варіанти відповідей для голосування, якщо це потрібно.

Додати файл
Додати файл
Додати файл
Додати файл
Увага! З метою недопущення маніпуляцій суспільною думкою редагування ТА ВИДАЛЕННЯ даного проекту після його збереження буде не можливим! Уважно ще раз перевірте текст на предмет помилок та змісту.

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Авторизація

УВАГА!

Шановні користувачі нашого сайту. В процесі авторизації будуть використані і опубліковані Ваші:

Прізвище, ім'я та по батькові, Email, а також регіон прописки.

Решта персональних даних не будуть зберігатися і не можуть бути використані без Вашого відома.

Погоджуюсь на передачу персональних даних